آموزش جستجوی حرفه ای در گوگل (شماره 1)

بهنام طاهری خنکداری · 09:43 1400/03/28

چگونه مانند یک متخصص در گوگل جستجو کنیم؟

اگر با دنیای دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید، می‌دانید که دقت بر روی جزئیات بسیار مهم است زیرا تقریباً امروزه هر فردی که یک سایت یا شبکه اجتماعی را اداره می‌کند با کلیت بازاریابی دیجیتال آشنایی دارد، اما تمرکز بر روی جزئیات است که او را به موفقیت می‌رساند.

دنیای دیجیتال مارکتینگ هر روز در حال پیشرفت است و شما به عنوان فردی که در این عرصه فعالیت می‌کند، باید خود را موظف به یادگیری جدیدترین روش‌ها و متدهای بازاریابی دیجیتال کنید. فرقی ندارد که مدیر تیم بازاریابی دیجیتال، کارشناس تولید و بازاریابی محتوا، کارشناس سئو و بهینه سازی سایت و ... هستید. داشتن اطلاعات به‌روز برای پیشرفت‌تان ضروری است.

با این حال، مطالعه مداوم مطمئناً امری وقت‌گیر است و می‌تواند برنامه‌ی کاری شما را کمی مختل کند. به این ترتیب باید با استفاده از ترفندهایی زمان خود را به بهترین شکل مدیریت کنید.

اجازه بدهید اصل مطلب را بگویم. گوگل، نه تنها به عنوان بزرگترین پلتفرم تبلیغات و بازاریابی، بلکه به عنوان بهترین موتور جستجوی جهان نقش مهمی در زندگی ما دارد. حال اگر فردی هستید که در اینترنت فعالیت تجاری دارید و از این طریق امرار معاش می‌کنید، اهمیت گوگل برایتان دوچندان می‌شود.

به نظر من، هر فردی که به نوعی در جهان دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد (به خصوص کارشناس سئو و بازاریاب محتوا) باید گوگل را مثل کف دستش بلد باشد!

شاید تصور کنید که استفاده از گوگل چندان دشوار نیست و تنها کافیست آن چه در ذهن داریم را در گوگل تایپ کنیم و دکمه جستجو را فشار دهیم. ممکن است این برداشت برای یک کاربر عادی گوگل درست باشد، اما برای فردی که به طور تخصصی در اینترنت فعالیت می‌کند این گونه نیست. بهتر است بگویم که جستجوی حرفه‌ای در گوگل خود، یک تخصص است.

مطمئناً برای شما هم پیش آمده که عبارتی را در گوگل جستجو کرده‌اید، اما نتایج دلخواهتان را در 3 صفحه ابتدایی پیدا نکرده‌اید. این یکی از ایرادات بزرگ گوگل است که برخی از سایت‌های نامرتبط و گاهاً اسپم را در نتایج جستجو نمایش می‌دهد.

خب، در چنین شرایط چه باید کرد؟ 10 صفحه ابتدایی نتایج جستجوی گوگل را تک تک جستجو کنیم؟ خیر! این کار بسیار خسته کننده و زمان‌بَر است. در این شرایط، کافیست بدانید چگونه باید در گوگل جستجو کرد. با استفاده از اپراتورهای جستجو گوگل (Google Search Operators) نه تنها زمان جستجوی خود را کاهش می‌دهید، بلکه نتایج دقیق‌تر و مرتبط‌تری نیز دریافت خواهید کرد.

استفاده از اپراتورهای جستجوی گوگل اصلاً دشوار نیست و شما می‌توانید به راحتی از آن‌ها در جستجوهای روزمره‌تان استفاده کنید. چگونه؟ خب، در ادامه همین مقاله به شما آموزش می‌دهم که جستجوی حرفه‌ای در گوگل چگونه انجام می‌شود.

اپراتورهای جستجوی گوگل (Google Search Operators) چه هستند؟

گوگل، اپراتورهای جستجو را به این شکل تعریف کرده است:

علائم، کدها و کلماتی که در جستجوی خود وارد می‌کنید تا نتایج دقیق‌تری را دریافت کنید.

در واقع، اپراتورهای جستجو، میانبرهایی برای دریافت نتایج دقیق‌تر هستند. زمانی که شما از اپراتورهای جستجو استفاده می‌کنید، در حقیقت به گوگل می‌گویید که نتایج جستجو را به شکل خاصی فیلتر کند. بنابراین، به جای آنکه صفحات متعددی از نتایج جستجوی بی ربط به دست آورید، تنها تعداد کمی لینک مرتبط را در نتایج جستجوی گوگل دریافت خواهید کرد.

البته ناگفته نماند برای اینکه اپراتورهای جستجو به خوبی به یادتان بماند، بهتر است در لحظه آن‌ها را امتحان کنید زیرا تعدادشان کم نیست!

همچنین، باید یادآوری کنم ممکن است تمامی این اپراتورهای جستجو در جستجوهای فارسی عمل نکنند یا به دلیل فقر محتوای فارسی در اینترنت، نتایج‌شان ملموس نباشد. به همین دلیل سعی کردیم مثال‌های آورده شده در این مقاله از هر دو زبان فارسی و انگلیسی باشد که خب، اگر به دنبال محتوای به‌روز و تخصصی به دیگر زبان‌ها هستید، برایتان فرق چندانی ندارد.

دریافت تمام نتایج گوگل

به طور عادی، بیشتر کاربران به دنبال همۀ نتایج جستجو هستند. برای این کار کافیست عبارت مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید.

اپراتورهای جستجوی گوگل Google Search Operators چه هستند؟

یافتن نتایج مرتبط با یک کلمه کلیدی (اپراتور نقل قول " ")

فرض کنید قصد دارید درباره گوشی‌ آیفون در گوگل جستجو کنید. برای مثال عبارت گوشی آیفون 6 را در گوگل جستجو می‌کنید. به نتایج جستجو دقت کنید:

یافتن نتایج مرتبط با یک کلمه کلیدی (اپراتور نقل قول

با یک نگاه سطحی به نتایج جستجو، متوجه می‌شوید که تمام نتایج نشان داده شده لزوماً به گوشی آیفون 6 مرتبط نیستند. برای مثال یکی از لینک‌های این جستجو، درباره گوشی آیفون 6 اس است. اگر نتوانید در جستجوی خود دقیق باشید، مطمئناً پاسخی که به دنبالش هستید را پیدا نخواهید کرد.

خب، یکی از روش‌های جستجوی حرفه‌ای در گوگل استفاده از علامت نقل قول" " است. قرار دادن کلمه کلیدی بین علامت نقل قول به گوگل می‌گوید تنها نتایجی را نشان دهد که این کلمه کلیدی در آن استفاده شده است.

به این ترتیب نتیجه جستجوی شما به شکل زیر خواهد شد:

یافتن نتایج مرتبط با یک کلمه کلیدی (اپراتور نقل قول

حال، گوگل نتایجی را به شما نشان می‌دهد که در عنوان‌شان از کلمه کلیدی "گوشی آیفون 6" استفاده شده است.

خارج کردن یک کلمه از نتایج جستجو (اپراتور منفی –)

گوگل به نمایش نتایج نامرتبط برای یک کوئری جستجو، شهرت دارد.

فرض کنید می‌خواهید مقالاتی درباره روابط ایران و عراق مطالعه کنید. مشکل این است که با جستجوی کلمه کلیدی "ایران و عراق"، بیشتر نتایجی که مشاهده می‌کنید درباره مسابقه فوتبال بین تیم‌های ایران و عراق است.

خارج کردن یک کلمه از نتایج جستجو (اپراتور منفی –)

در چنین شرایطی، برای جستجوی حرفه‌ای در گوگل کافیست با قرار دادن علامت (-)، کلمه‌ی مورد نظر را از نتایج جستجو حذف کنید. برای مثال می‌توانید کلمه "فوتبال" یا "ورزش" را از جستجوهای خود حذف کنید. توجه داشته باشید که بین علامت "-" و کلمه مورد نظر فاصله نباشد.

 

خارج کردن یک کلمه از نتایج جستجو (اپراتور منفی –)

نتیجه این جستجو را با تصویر بالا مقایسه کنید

 

این کار به شما کمک می‌کند تا بیشتر صفحاتی که درباره مسابقات ورزشی ایران و عراق هستند را از نتایج جستجو حذف کنید.

خارج کردن چند کلمه از نتایج جستجو (اپراتور منفی –)

با استفاده از روش قبل، می‌توانید چندین کلمه را از نتایج جستجوی خود خذف کنید. برای این کار کافیست از اپراتور منفی به هر تعداد که نیاز دارید در جستجوی خود استفاده کنید. توجه داشته باشید بین هر کلمه‌ای که می خواهید از نتایج حذف شود، فاصله قرار دهید.

خارج کردن چند کلمه از نتایج جستجو (اپراتور منفی –)

خارج کردن عبارت Exact Match از نتایج جستجو

اگر با استفاده از ترفندهای بالا، باز هم به نتیجه دلخواهتان نرسیده‌اید، می‌توانید از گوگل بخواهید که یک عبارت را عیناً از نتایج جستجو حذف کند. در حقیقت این اپراتور جستجو، ترکیبی از اپراتور جستجوی نقل قول ("") و اپراتور جستجوی منفی (-) است.

برای این کار کافیست از علامت منفی (-) استفاده کرده و عبارت مورد نظر خود را در علامت نقل قول قرار دهید.

خارج کردن عبارت Exact Match از نتایج جستجو

این علائم به گوگل می‌گوید که عبارت موجود در علامت نقل قول را عیناً از نتایج جستجو حذف کند.

خارج کردن چند عبارت از نتایج جستجو

این اپراتور Ultimate Exact Match Exclusion نام دارد و با کمک آن می‌توانید چند عبارت را از نتایج جستجو خارج کنید. برای استفاده از این دستور، کافیست عبارات مورد نظر خود را پس از علامت (-) و بین علامت نقل قول قرار دهید.

به مثال زیر توجه کنید:

خارج کردن چند عبارت از نتایج جستجو

اپراتور OR

در صورتیکه لازم نیست نتایج جستجوی‌تان خیلی دقیق باشد اما باز هم می‌خواهید نتایج را به شکلی مدیریت کنید، بهتر است از دستور OR استفاده کنید.

این دستور به گوگل می‌گوید که تنها نتایج X یا Y را برایتان نمایش دهد. برای این کار کافیست بین دو کلمه کلیدی خود از دستور OR استفاده کنید. دقت داشته باشید OR باید با حروف بزرگ نوشته شود.

اپراتور OR | جستجوی حرفه‌ای در گوگل

توجه داشته باشید اولین کلماتی که قبل و بعد از دستور OR قرار می‌گیرند در نتایج اعمال می‌شوند. همچنین، روش دیگر برای استفاده از دستور OR این است که به جای استفاده از کلمه OR، از علامت (|) استفاده کنید.

اپراتور OR | جستجوی حرفه‌ای در گوگل

سفارشی‌سازی اپراتور جستجوی OR

جهت سفارشی‌سازی (Customize) اپراتور جستجوی OR می‌توانید آن را با هر یک از دستورات قبل ادغام نمایید. سفارشی‌سازی دستور OR زمانی کاربرد دارد که قصد جستجوی عبارات خاصی در گوگل را دارید:

سفارشی سازی اپراتور جستجوی OR

به این ترتیب، شما تنها نتایجی را دریافت خواهید کرد که تنها از کلمات کلیدی "دیجی کالا" یا "بامیلو" در عنوان خود استفاده کرده‌اند.

دریافت نتایج بیشتر با اپراتور جستجو Wildcard (اپراتور *)

اگر می‌خواهید در جستجوی حرفه‌ای در گوگل نتایج مرتبط بیشتری به دست آورید، می‌توانید از اپراتور جستجو Wildcard استفاده کنید. این دستور با علامت (*) استفاده می‌شود.

با قرار دادن دستور * در کوئری جستجو، دیگر متغیرهای آن عبارت را نیز مشاهده خواهید کرد. برای مثال، اگر قصد دارید درباره دو موضوع صحبت کنید، می‌توانید در جستجوی خود از و یا & (and) استفاده کنید. بنابراین این کوئری جستجو، نتایج مرتبط با هر دو کلمه کلیدی را به نمایش می‌گذارد.

اپراتوز جستجوی * برای دریافت نتایج بهتر در گوگل

 

بیشتر ببینید: آموزش جستجوی حرفه ای در گوگل (شماره 2)