فعاليت هایی كه به دريا آسيب می رسانند

بهنام طاهری خنکداری · 11:30 1400/04/23

فعاليت هايي كه به دريا آسيب مي رسانند

همه دریاهای دنیا مشکل انباشت زباله دارند. آلودگی اقیانوس یا آلودگی دریای تأثیر مستقیمی بر روی زندگی انسان ها و دیگر جانداران دارد.

 

 به نام خدا

فعاليت هايي كه به دريا آسيب مي رسانند

 

همه دریاهای دنیا مشکل انباشت زباله دارند. آلودگی اقیانوس یا آلودگی دریای تأثیر مستقیمی بر روی زندگی انسان ها و دیگر جانداران دارد.۲۰ درصد از این زباله ها از خشکی وارد دریا شده و بقیه به طور مستقیم به دریا می ریزند. این زباله ها با آن رو به رو هستیم این است که زباله ها در مساحتی بیش از میلیون ها کیلومتر پراکنده هستند و بعضی از آن ها توسط عوامل محیطی به ذرات ریزی اندازه دانه های برنج تبدیل شده اند. آلودگی دریایی به عواملی مانند: آلودگی رودها، ریختن زباله در دريا ها و نشت نفت توسط نفت کش ها بستگی دارد. سیاری از تأثیرات مخرب آلودگی رودها و دریاچه‌ها را می‌توان بر روی اقیانوس ها مشاهده کرد. از آن جا که بسیاری از رودها سرانجام به اقیانوس می‌رسند، آلوده شدن رودها می‌تواند باعث آلودگی اقیانوس نیز بشود.

رودهایی شهرهای بزرگ صنعتی عبور می‌کنند، روزانه مقدار زیادی مواد زاید شیمیایی، کشاورزی و شهری را به دریای می‌ریزند. گردش آب باعث می‌شود این مواد در نزدیکی ساحل جمع شود و يا به اقيانوس بريزند.

نشت نفت یکی دیگر از عوامل آلودگی اقیانوس است. از ۱۴۰۰۰ حادثه نشت نفت در سال، بسیاری ابعاد کوچکی دارند و جمع‌آوری می‌شوند، اما بعضی هم فاجعه بار هستند. در سال ۱۹۸۹ تنگه پرنس ویلیام در آلاسکا شاهد نشت ۴۲ میلیون لیتر نفت خام توسط نفت‌کش اکسون والدز بود. نفتکش دیگری در سال ۱۹۹۳ در نزدیکی جزایر بردفیلد شتلند در اسکاتلند، ۹۸ میلیون لیتر نفت خام ریخت. از جمله خسارت‌های میان مدت این گونه حوادث، مرگ و میر ماهیها، پستانداران دریایی و مرغان دریایی است.

آبزیان زیادی به دنبال تغذیه از مواد غذایی همراه زباله ها هستند و کارشناسان معتقدند که این زباله ها حیات ۲۶۷ گونه جانوری، از پرندگان دریایی گرفته تا لاک پشت ها، را در معرض خطر قرار می دهد. خیلی از گونه های جانوری این زباله ها را با غذا اشتباه گرفته و آن ها را می خورند. در تحقیقی که بر روی ۶۷۱ ماهی دریا انجام شد مشخص شد که ۳۵ درصد آن ها ذرات پلاستیک خورده بودند. در ایران هم سواحل دریای خزر که یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری کشور است به محلی پر از زباله تبدیل شده، زباله هایی که بیشتر از داخل دریا به این سواحل می آیند. کشتی ها و رودها هم در آلودگی دریاها نقش زیادی را دارند به طوری که روزانه زباله های زیادی از این کشتی ها به دریاها ریخته می شود و رودخانه هایی که از شهرهای صنعتی عبور می کنند هم آلودگی های زیادی را وارد دریا می کنند.