دلایل پوشیدن لباس سیاه

بهنام طاهری خنکداری · 11:27 1400/04/23

 به نام خدا

 

دلایل پوشیدن لباس سیاه

در ایام محرم، چهره شهرهای مختلف ایران سیاه‌پوش می‌شود که نشان از سوگواری برای سومین امام شیعیان، امام حسین (ع) دارند. هنوز پس از نزدیک به یک و نیم قرن که از شهادت امام حسین (ع) و یاران مظلومش در دشت کربلا گذشته، غم و ماتم مظلومیت او زنده است و مسلمانان جهان با فرارسیدن ماه محرم لباس سیاه میپوشند.

 

 

 به نام خدا

 

دلایل پوشیدن لباس سیاه

در ایام محرم، چهره شهرهای مختلف ایران سیاه‌پوش می‌شود که نشان از سوگواری برای سومین امام شیعیان، امام حسین (ع) دارند. هنوز پس از نزدیک به یک و نیم قرن که از شهادت امام حسین (ع) و یاران مظلومش در دشت کربلا گذشته، غم و ماتم مظلومیت او زنده است و مسلمانان جهان با فرارسیدن ماه محرم لباس سیاه میپوشند

چرا برای سوگواری لباس سیاه می‌پوشیم؟

مرسوم‌ترین رنگ برای مراسم عزا در سراسر دنیا، سیاه است. رسم پوشیدن لباس‌هایی به این رنگ به زمان امپراتوری روم باز می‌گردد؛ زمانی که آنها لباس های مشکی بلندی را در مراسم عزاداری به تن می‌کردند. رسم سیاه پوشیدن در دوران رنسانس به اوج خود رسید .

نقش دین و مذهب در پوشیدن لباس سیاه در مراسم عزادای

دین و مذهب هم در پوشیدن لباس سیاه در مراسم عزاداری نقش مهمی دارد. به طور مثال حدود ۷۶ درصد از مردم آمریکا مسیحی کاتولیک هستند. سیاه پوشیدن در عزا رسم کاتولیک‌هاست و به همین خاطر تقریبا همه مردم آمریکا به این سنت رفتار می‌کنند و برای ادای احترام به متوفی و خانواده‌ی وی لباس مشکی می‌پوشند.

این در حالیست که ادیانی همچون بودا و هندوها در مراسم تحریم و سوگواری لباس سفید می‌پوشند. به اعتقاد آنها سفید نماد پاکیزگی و خلوص است. به همین خاطر در میان پیروان این ادیان، کاملا مرسوم است که مردم در مراسم عزا سفید به تن کنند. البته کشوری همچون ژاپن، در حال حاضر لباس مرسوم عزا و سوگواری همان سیاه به رسم کشورهای دیگر جهان است.

در دین اسلام اجباری برای پوشیدن لباس سیاه در مراسم سوگواری وجود ندارد. حتی از منظر اسلام، «پوشیدن لباس سیاه بنا به گفته‌ی علما چه در حال نماز یا غیر آن مکروه است». به این خاطر که پوشیدن لباس سیاه  برای چشم یا اعضای دیگر یا روحیه انسان مضر است.

اما آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به این سوال که حکم پوشیدن لباس مشکی در عزاداری چیست، گفته:

مرسوم و معمول میان مردم آن است که در غم مرگ عزیزان لباس سیاه بر تن مى کنند و این رنگ لباس را علامت ماتم و عزا مى دانند. بنابراین یکى از راه ها و شیوه هاى مطلوب عزادارى براى ائمه ، پوشیدن لباس سیاه در سالروز شهادت آن حضرت یا ایّام محرّم است.

در تاریخ مى خوانیم: هنگامى که حسین بن على (علیه السلام) به شهادت رسید، زنان بنى هاشمى لباس هاى سیاه و خشن پوشیدند.

در برخى از روایات نیز آمده است: هنگامى که (بر اثر خطابه ها و افشاگرى هاى امام سجّاد(علیه السلام) و حضرت زینب(علیها السلام)) یزیدبه خاندان هاشمى اجازه داد در دمشق عزادارى کنند، زنان هاشمى و قرشى لباس سیاه بر تن پوشیدند و به مدّت هفت روز براى امام حسین(علیه السلام) و شهداى کربلا عزادارى کردند.

لازم به یادآورى است که هر چند فقها بر اساس روایات به کراهت لباس سیاه به خصوص در نماز فتوا داده اند، ولى پوشیدن آن براى عزاى امام حسین(علیه السلام) کراهتى ندارد و شاید رجحان نیز داشته باشد؛ زیرا جنبه تعظیم شعائر بر آن غلبه دارد.

با این توضیحات می‌توان نتیجه گرفت که تنها دلیل استفاده از این رنگ، حزن و اندوهی است که مشکی در خود دارد و از زمان باستان در میان بیشتر فرهنگ‌ها، ادیان و کشورهای جهان مرسوم بوده. این رسم همچنان ادامه دارد و اغلب مردم جهان در غم از دست دادن عزیزان خود سیاه می‌پوشند تا نهایتِ اندوه و مصیبت درونشان را نمایش دهند.

سیاه رنگی پر رمز و راز است و به عنوان نماد مرگ، افسردگی و غم در میان جهانیان مرسوم شده.

بد نیست اشاره کنیم، روانشناسان اعتقاد دارند که رنگ‌ها در واکنش و رفتار انسان‌ها تاثیر زیادی دارند. مردم با رنگ‌هایی زندگی می‌کنند که با شخصیت آنها هماهنگی دارد و گویای خصوصیات اخلاقی و روانی آنهاست.

برخی از مردم نیز در طول تاریخ بر این باور بوده‌اند که مشکی نماد خاموشی دنیا پس از مرگ است. به همین خاطر پس از مرگ عزیزان خود سیاه می‌پوشند تا این مفهوم را القا کنند که جهان در فراق آن عزیزان عاری از نور و روشنایی است.

میتوان گفت که پوشدن لباس سیاه در حال نماز یا غیر آن مکروه است اما برای عزاداری ائمه اشکالی ندارد و حتی پوشیدن لباس سیاه برای عزاداری ائمه یک شیوه مطلوب است زیرا نشانه انذدوه و ناراحتی ما می باشد.